תערוכה

יאן טיכי | עַל פֵּרוּק הַמִּישׁוֹר

31/12/2015 - 13/02/2016

יאן טיכי

עַל פֵּרוּק הַמִּישׁוֹר

31.12.2015 – 13.2.2016

 

'עַל פֵּרוּק הַמִּישׁוֹר' הינה תערוכת היחיד השנייה לאמן יאן טיכי, בגלריה חזי כהן. ממרחק שנתיים וחצי משהותו האחרונה בישראל, חוזר טיכי אל תל-אביב ואל חלל הגלריה, אותו סרק לאורך ולרוחב במיצב מס. 17 (2013), ומציע יחידת בסיס חמקמקה ליצירת רציפות והשלמה הדדית – המחומש.

בסדרת עבודות הדפס רשת על נייר – טכניקה חדשה לגוף העבודה של טיכי – חוזר המחומש, היחיד מבין המצולעים שאינו מתמסר או מסרב באופן נחרץ לריצוף אחיד של המישור, במערכים שונים של השקה והשתלבות אל מול עימות ופיזור.

בכל הדפס מופיע המחומש באחת מחמש-עשרה התצורות האפשריות להרכבת מישור רציף – תצורות שאיתורן מתפרש על פני מאה השנים האחרונות, החל במתמטיקאי הגרמני קרל ריינהרדט (Karl Reinhardt), אשר גילה את חמש הראשונות ב-1918, ועד לתצורה החמש עשרה, אשר אותרה השנה מתוך הרצה של סך האפשרויות על גבי מחשב.[1]

תרומתו של טיכי לחידה המתמטית הדו-ממדית היא טכניקת ההדפסה הרב שכבתית, המכניסה ממד של עומק למישור ומאפשרת את ייצוגו בשלבים שונים של פירוק והרכבה, ואת ריבודו בגווני אפור, הנענים לאחת-עשרה דרגות חשיפה ופיתוח שניסח הצלם האמריקאי אנסל אדמס (Ansel Adams) בשיטת 'מערכת האזורים' (Zone System).

בחלל העליון של הגלריה חוזר טיכי אל מערכי יחידות הבסיס המרכיבות מישור – שש במספר, אחת עבור כל אחד מששת המתמטיקאים שגילו אותן – אשר מוצגות בשישה הדפסי שקע כחלק ממיצב מס. 26 (2015). ההדפסים על גבי הנייר הלבן – המזכירים בעצמם ייצוגים חזותיים ראשוניים/פרימיטיביים – מוצבים מחוץ למשטחי ההקרנה, ונראותן של הצורות המשוקעות בהם אינה טריוויאלית ותלויה באור ובצל המשתנים תדיר בחלל. הזיקה ההדדית בין שלוש מערכות של מישור לבן: קירות החלל, הדפסי השקע והאור המוקרן, מציעה פירוק ופריסה מחדש של המרחב האדריכלי.

שאלות של נראוּת, פירוק והרכבה עולות גם מתוך עבודת הווידאו Cricket, (2015), המציגה משחק קריקט של שעת בין ערביים, אשר ממשיך להתקיים בקביעות במגרש החניה העירוני שמול לגלריה, שנתיים וחצי לאחר שתועד על ידי טיכי בעת שהותו הקודמת בעיר.

הפעילות העצמאית פורעת את הסדר המוסכם שבין העירייה והתושב ומחדירה בתוכו סדר אחר –  מגרש משחקים לימי סוף השבוע של קבוצת מהגרים. עבודת הווידאו בת השעה, הנעה בין אור היום לחשכת הערב, ומהדהדת את קולות החוץ בחללי הגלריה, מנכיחה את המתרחש מעבר לקירות המבנה, למנעדי הצבע והתאורה המתקיימים בתוך התערוכה.

 

אורן הדר

[1]  Alex Bellos, "Attack on the pentagon results in discovery of new mathematical tile", The Guardian, 11.8.15. http://www.theguardian.com/science/alexs-adventures-in-numberland/2015/aug/10/attack-on-the-pentagon-results-in-discovery-of-new-mathematical-tile

Loading ………….