בריאן אלפרד
עבודות אנימציה חדשות
24.4.2014 – 31.5.2014
עבודתו של האמן הניו יורקי בריאן אלפרד בוחנת את היחסים בין המדיה ובין הממשי, ועומדת על הפער שבין הדיווח המתועד אל מול החוויה בגוף ראשון. מקורות ההתייחסות של אלפרד נעים מהדיווח החדשותי, השואף להצרב בתודעת כלל הצופים, ועד למראות שצילם אלפרד בעצמו במהלך נסיעה או ביקור תיירותיים. שני אמצעים עיקריים הנוכחים בעשייתו, הקיטוּע וההפשטה, מחזירים בישירותם ליצירה הניסיונית שאפיינה את ראשית המודרניזם. אלפרד משתמש בפרגמנט ככלי לתביעת ערנותו של הצופה, אך לעומת אמני האוונגרד, נדמה שהעולם ממנו הוא מדווח כבר רווי וחסין בפני סנסציות.
רצף העבודות המוקרן בתערוכה מסכם היבטים שהלכו והתגבשו במהלך השנה האחרונה בעבודתו של אלפרד, כפי שאלו באים לידי ביטוי בשלוש מעבודות האנימציה של האמן.
בעבודה Beauty in Danger (2013) מתמצת אלפרד מראות בתקריב קיצוני ממסלולי ה-Formula 1 למערך צבעוני של צורות הנדסיות. ההנפשה, שיתוף פעולה של אלפרד עם בן רדץ (Ben Radatz), נעשתה בהשראת ניסיונות מוקדמים של הקולנוע המופשט, דוגמת הסרטים מראשית שנות ה-20
של הנס ריכטר (Hans Richter) ושל וולטר רוטמן (Walter Ruttmann). המבט של אלפרד נע בין מישור מרצד לתנועה בתוך מרחב גיאומטרי. מתוך הצְפייה, מתבהרת חוויית המרוץ כעיגול מהבהב של אור, השולח את המתחרה לחוות את העולם, למשך מסוים, כרצף של פסים מרוחים, החומקים במהירות מחוץ לשדה הראייה. פס הקול המלווה את העבודה, מאת איאן וויליאמס (Ian Williams), מתקיים אף הוא בטווח שבין ההחרשה העל-קולית לזמזום המנועים החולפים.
מעניין לראות, שכאשר אלפרד עובר לטפל בתיעוד נע מתוך הרכב המתחרה, הוא בוחר דווקא לבטל את חוויית הרצף המתמתח. בעבודה Circuit (2014) עוקב אלפרד אחר מהלך של הקפה בודדת במרוץ Formula 1. העבודה נוצרה ברוטוסקופיה, שיטת הנפשה העושה שימוש בציור על גבי תצלום. אלפרד מעלים את מסגרת לוח המחוונים של הרכב, ומבודד ומדגיש את מִתארי הנוף החולף לפניו. התוצאה היא מעין ססמוגרף מקוטע, שמבעדו גשמיות התנועה בנוף שמחוץ לרכב, מצטיירת כמוחשית מתמיד. המֶשך הכמעט זהה של שתי העבודות, כשתי דקות, מאפשר לזהות תואם ביניהן, כשני היבטים שונים לאותו אירוע.
בעבודה החותמת את הרצף, Factory (2013(, משיג אלפרד באמצעות טכניקת הרוטוסקופיה אפשרות למבע ישיר במסגרת ההנפשה. מתוך מהדורת החדשות, מבודד אלפרד מראה שצולם במפעל זיקוקי הדי-נור באנסחדה (Enschede) שבהולנד. ב-13 במאי 2000, פרצה באתר אש מסיבה לא ידועה, וגרמה לפיצוץ עצום שהוביל לאסון כבד באזור כולו. אנו נושאים מבטנו אל המבנה, ומשם מובלים הלאה, אל השמיים הכחולים. את התמונה ממלאות מחוות מהירות של רישום דיגיטלי, המופיעות ונעלמות בחטף, אשר כמו מציפות אל פני השטח את העבר הנפיץ.
אורן הדר
בריאן אלפרד (נ. 1974), חי ועובד בניו יורק. בוגר תואר שני בלימודי אמנות, אוניברסיטת ייל (1999). במהלך העשור האחרון, הציג אלפרד מספר רב של תערוכות יחיד, ביניהן Frist Center for the Visual Arts, נאשוויל,טנסי (2012), במסגרת גלריה Haunch of Venison (לונדון 2011 ו-2005, ניו יורק 2010, ברלין 2008 וציריך 2006), במסגרת גלריה Mary Boone, ניו יורק (2005, 2006), גלריה SCAI The Bathhouse, טוקיו (2007) והמוזיאון לאמנות פיניקס (2004). בין התערוכות קבוצתיות בהן השתתף נמנות Montclair Art Museum, ניו ג'רזי (2014), Palmer Museum of Art, פנסילבניה (2013), Orange County Museum of Art, קליפורניה (2010) ומוזיאון גוגנהיים, ניו יורק (2007). עבודותיו נכללות באוספים רבים, ביניהם מוזיאון גוגנהיים, ניו יורק, מוזיאון ויטני לאמנות אמריקאית, ניו יורק, מוזיאון סן פרנסיסקו לאמנות מודרנית, קליפורניה, מוזיאון דנוור לאמנות, קולורדו והגלריה הלאומית לאמנות של ויקטוריה, מלבורן, אוסטרליה.
עבודת האנימציה Beauty in Danger פתחה בתחילת אפריל את תוכנית התצוגה ב-Film Cologne, במסגרת השתתפותה של גלריה חזי כהן ביריד האמנות Art Cologne. 'עבודות אנימציה חדשות' הינה תערוכת היחיד השנייה לבריאן אלפרד בגלריה חזי כהן.