"מתוך האוסף"
15.04.2023 – 16.03.2023
מצב הגוף, מצב הנוף ומצב הרוח.
תכסיס או עמדה?
עבודות האמנות המוצגות בתערוכה נבחרו מתוך עיזבונות ואוסף אמני הגלריה.
יוסף זריצקי, יחזקאל שטרייכמן, אביגדור סטמצקי, לאה ניקל, עמית קבסה ואלכס קרמר – עבודות מפרקי זמן שונים מתארגנות בחלל הגלריה וחושפות אינטואיציות וסנטימנטים,סובייקטיביות ושליטה בתוך שדה הפעולה של ההפשטה והמופשט.
התערוכה נעה בין מבט משייט לבין מבט משתהה. בין דיאלקטיקה של צורה ובין מרחב אקספרסיבי של צבע מתוך התמסרות אל ההיגיון הפנימי של הציור.
ערכים ציוריים מופשטים, אצל שטרייכמן, שמקורם בנוף הישראלי נארגים באקספרסיביות אל משטח כתמים המצטופפים עד לשוליים, חושפים ירושות משכבות קודמות.
מבט אל האינטנסיביות, החופש והעוצמה שב"אקשן פיינטינג" של לאה ניקל מגלה מנעד צבעוני הנמתח מן הגוף אל הפורמט, מחלחל מן הפלטה בעוצמה אל הצורה השטוחה, גם אם היא מתעברת.
עמית קבסה מתמצת מרדף אחרי צורה ארכאית "גמלונית", יחידאית, או כזו שמופיעה בריבוי פעמים,
נעדרת זמן ומקום, כמו שואפת לצוף על הבד ולהיכנע לפני שטח של קומפוזיציה אוורירית,דלילה ומופשטת.
הנחת צבע על בד,"אימפרסיה", חושפת אתנחתה שלרגש דק, ב"מופשט הלירי" של זריצקי, המנווט דרך גינון ציורי וצורני השואף לכדי "סגנון", נשאב מן הטבע במגמה של הפחתה והשטחה אל ההפשטה.
ציור בו רישום של קו מפלונטר מתגבש לכתם או ציור שבו נוטש סטמצקי את המכחול לטובת מריחות ידיים בטמפרה,מגביר את הלך הרוח האקספרסיבי בהדגש של אטימות ושקיפות, כהות ובהירות, ומאפשר לחשוב על אופן הפעולה הציורית.
במציאות החומרית של אלכס קרמר נחשפת תנופת יד החורטת ומגרדת את פני השטח ומסגירה את הלך הנפש. המבט מתמסר אל פני השטח ואל מה שהציור מסרב להדחיק ולהעניק לו מקצב דינמי.
גלגולה של צורה ומרחב הבעה של מופשט והפשטה, מעמידים שפה ציורית וחילונית המתארגנת בתערוכה – מתוך האוסף – חושפת תנועת מחשבה חופשית של צירופים והרכבים בדגש על טיפוח של מצבי הנחה דו-ממדיים במציאות של חושים.