אביגדור סטמצקי | Avigdor Stematsky
02.09.2022 – 15.10.2022
"העשבים מקבלים כבר צבע זהב דהוי… השקיעות מתחילות בצבע גזר ונגמרות בצבע סלק כהה… והלב רוצה ימים של סתיו זהוב ואפור " 1
במלאת שלושים שנים לרטרוספקטיבה במוזיאון לאמנות תל אביב של הצייר, אביגדור סטמצקי (1989-1908), יליד אודסה, שעלה לארץ ב1921, מגדולי האמנים הישראלים, גלריה חזי כהן מתכבדת להציג תערוכה מעבודותיו.
התערוכה כוללת ציורי נוף ועבודות מופשטות של שמן על בד מתקופות שונות, כמו גם סדרת עבודות מאוחרות של טמפרה על נייר. עבודותיו אלו אוגדו מעיזבונו וממספר אוספים פרטיים.
סטמצקי, למד בבצלאל, ייסד את קבוצת האמנות "מסד" והיה מראשי תנועת "אופקים חדשים" (1948-1963). בראשית ציורו עסק סטמצקי בפיגורטיבי. במהלך שנות ה30 ותחילת שנות ה40 על ציוריו האקספרסיוניסטיים שלטו הנופים והפורטרטים וניכרה בהם אז השפעה רבה של "אסכולת פריז" L’école de Paris 1918-1940)), בעיקר בצבעוניות הכבדה והחמה. במיוחד בלטה הערצתו את הצייר חיים סוטין וההזדהות הטוטאלית עם הכמיהה שלו אל החושיות של החומר. "ההסבר היחידי שיש לתמונה הן האיכויות של ההבעה הפלסטית הרגשית שלפעמים הסיפור בא במקום"; כתב סטמצקי והוסיף " כמובן שרק מטען רגשי אינו יוצר תמונה, היא זקוקה למן סדר. יש איזו הכרחיות להזרים את הרגש והחוויה – ותהא האמיתית ביותר – לאופקים של קומפוזיציה". 2
בציוריו של סטמצקי זיקה חזקה אל הטבע והנוף. בשנות החמישים, ציור הנוף שלו עבר רדוקציה של הפיגורטיבי ופנה אל עבר המופשט הלירי ואל המתח שבין הכתמיות הדחוסה.
בנובמבר 1970 כתב: "כמה קשור אני לארץ ולכל האזור הזה של הים התיכון וכל נסיעה והצצה למקומות אחרים היא ארץ לא נודעת עם נופים ואנשים אחרים" 3 זיקה זו איננה נובעת מהתבוננות ישירה בטבע כי אם מעצם חוויית השהות בה. סטמצקי ראה עצמו כצייר ישראלי ושייך זאת לתעוזה, לאור ולצבע. את הציור האבסטרקטי תיאר כ"מאבק אינדיווידואלי" ומכאן, שההפשטה לא הייתה בעיניו מובנת מאליה,אלא תהליך ממושך הכרוך במאבקים והכרעות שניזונו מן המתח שבין המציאות לבין המופשט.
במהלך שנות ה- 80, בעשור האחרון של חייו, החל סטמצקי ליצור סדרה יוצאת דופן של עבודות על נייר שהוצגה בתערוכת יחיד במוזיאון תל אביב (2008) -"אביגדור סטמצקי- עבודות מאוחרות". סטמצקי חיפש שיטת עבודה חדשה שתאפשר לו להתרחק משני המדיומים שבהם התמקד עד אז, אקוורל ושמן. ביקש למצוא טכניקה שתאפשר לו לעבוד ביתר קלות ומצא את מבוקשו במדיום חדש – טמפרה,ובמצע חדש – נייר תעשיתי. עבודות הטמפרה המאוחרות של סטמצקי המוצגות כאן בתערוכה הן ללא ספק העבודות המופשטות והחופשיות ביותר שיצר אי פעם. במורשתו מכונן אביגדור סטמצקי עד היום את מסורת הציור בישראל.
__________________
1 אביגדור סטמצקי, סטמצקי ומוזיאון תל אביב לאמנות, במכתב ששלך מפריז לבתו נועה בספטמבר 1970, 10
2 אביגדור סטמצקי, סטמצקי ומוזיאון תל אביב לאמנות, סטמצקי כפי שצוטט במאמר של יונה פישר , 13
3 אביגדור סטמצקי, סטמצקי ומוזיאון תל אביב לאמנות, סטמצקי כפי שצוטט במאמר של יונה פישר, 10